PLEASE WATCH THIS ! Thank You.

Bagaimana cara membina persahabatan?

Ada kawan memang best. tapi lebih best bagaimana cara anda dan rakan itu menghargai persahabatan tersebut. Berikut adalah tips untuk anda boleh guna dalam berkawan. 

Tips Berkawan:

1.Luangkan masa dengan lebih ramai orang.
- Sertai kelab yang anda minati. Gunakan laman sosial seperti facebook,twitter tapi pilih yang bersesuaian dengan umur anda. Namun anda juga harus keluar rumah dan jangan hanya melekap depan komputer. Sertai aktiviti sukan.

2.Cakap dengan orang

- Ambil peluang berbual dengan orang yang anda berpeluang berjumpa. Tidak perlu mengumpat, bergosip atau cerita pasal diri anda jika tidak selesa, cukup dengan topik umum seperti rancangan tv dan sebagainya.

3. Perkenalkan diri anda
- Jika anda tidak perkenalkan diri mungkin lebih sukar anda memulakan persahabatan. Sekurang-kurangnya orang yang anda bercakap itu menganggap anda ikhlas dan bersungguh.

4.Jadi sahabat yang baik
- Simpan rahsia rakan anda, tolong rakan anda bila dia ada masalah, jadi pendengar yanng baik dan jujur dalam persahabatan.

5. Pilih kawan dengan bijak.
-Walaupun persahabatan sesuatu yang membawa manfaat namun sesetengah sahabat yang memberi pengaruh buruk harus dijauhi. Misalnya sekiranya anda di bangku sekolah dan mendapati rakan anda merokok, lebih baik anda jauhi mereka jika tidak mahu dipengaruhi aktiviti memudaratkan kesihatan ini.

No comments:

Post a Comment

Komen di sini

Kongsi post yang anda SUKA ini di FACEBOOK & media sosial lain dengan rakan anda.







Arkib