PLEASE WATCH THIS ! Thank You.

Mengapa kita BERTUAH?

Semua orang ingin menjalani hidup yang bahagia. Tetapi bagaimana kita boleh mencapainya? Bagaimana kita boleh menjalani kehidupan yang riang walaupun perkara-perkara yang tidak begitu baik yang kadang-kadang berlaku dalam kehidupan kita?

Kunci yang penting, saya percaya, adalah menjadi orang yang bersyukur. Jika anda bersyukur, anda akan melihat dunia yang berbeza. Anda akan melihat bahawa sentiasa ada benda-benda yang baik-baik di sebalik semua yang berlaku. Anda akan sedar bahawa kehidupan anda adalah indah, dan anda akan berseri-seri.

Untuk membantu anda menjadi orang yang bersyukur, di sini adalah 10 tip-tip mudah yang boleh anda lakukan:

1. Menyedari Betapa Kaya Anda

Sering kali kita berfikir bahawa kita memerlukan lebih banyak wang dan banyak lagi. Ini, mungkin, adalah salah satu sebab-sebab utama yang membuatkan kita sukar untuk bersyukur. Tetapi adakah anda sedar betapa kaya anda sekarang? Hanya pergi ke Senarai Kaya Global, masukkan pendapatan tahunan anda, dan lihat hasilnya. Peluang, anda lebih kaya daripada berbilion-bilion orang lain. Malah, anda berkemungkinan besar duduk di tingkat atas ranking kekayaan dunia.

2. Sedar betapa bertuahnya kehidupan yang sihat dan makmur.

Jangka hayat dalam kebanyakan sejarah manusia hanya 20-35 tahun. Dan sebahagian besar daripada tahun-tahun manusia lalu telah dihabiskan dalam penyakit, kemiskinan dan kesengsaraan. Hanya dalam abad yang kebelakangan ini, jangka hayat manusia meningkat dengan ketara kepada purata semasa 67 tahun.
Bukan itu sahaja, taraf hidup hari ini anda adalah lebih baik, jauh lebih tinggi daripada hampir semua orang di dalam sejarah dunia. Sebagai contoh, raja-rajapada masa lalu pun tidak dapat menandingi kemudahan anda dalam perjalanan hari ini! Komputer, telefon, bimbit, televisyen, kereta, kipas dan banyak lagi..
Adalah dianggarkan bahawa terdapat 106 bilion orang yang pernah dilahirkan di muka bumi, dengan 6 bilion yang hidup hari ini. Gabungan dengan jawapan anda di titik 1, saya akan mengatakan bahawa anda adalah sihat dan lebih makmur daripada  99% orang lain dalam sejarah manusia! Anda berada di top 1% orang yang sihat dan paling maju yang pernah dilahirkan.



3. Menyedari Keamananan Adalah Satu Rahmat 

Tidak kira betapa kaya dan sihat anda, kehidupan tentu akan penuh dengan ketakutan dan kesengsaraan dalam masa perang. Bolehkah anda bayangkan berada di tengah-tengah bandar yang dihujani dengan bom? Bolehkah anda bayangkan berada di tempat kejadian dalam holocaust Rwanda? Ia mimpi ngeri. Hidup dalam keadaan aman damai adalah nikmat yang besar yang dengan sendirinya layak menerima terima kasih anda yang ikhlas.

4. Buka mata anda untuk melihat perkara-perkara baik dalam hidup anda

Kita cenderung untuk melihat perkara-perkara buruk yang berlaku dalam kehidupan kita tetapi terlepas pandang benda-benda yang baik-baik. Sayang sekali. Buka mata anda dan amati perkara-perkara yang baik. Malah perkara-perkara kecil juga. Jika seseorang memanggil anda rakan, itu sesuatu yang anda harus bersyukur. Jika kanak-kanak tersenyum kepada anda, itu perlu mengingatkan anda bahawa harapan sentiasa di sini ... di dunia ini.

5. Sediakan Jurnal  "benda-benda yang baik" dalam hidup anda.

Satu langkah lagi adalah dengan menulis perkara-perkara baik yang berlaku dalam hidup anda di dalam jurnal, terutama orang-orang yang menarik perhatian anda. Apabila kehidupan kelihatan gelap dan sukar, buka dan bacalah jurnal anda supaya anda bersyukur . Anda akan sedar kehidupan yang indah yang anda telah lalui dan anda akan mendapat kekuatan baru untuk mengatasi masalah anda.

6. Memahami bahawa terdapat perkara-perkara yang positif di sebalik semua perkara-perkara buruk yang berlaku

Ini mungkin sukar bagi sesetengah orang, tetapi saya percaya. Sekurang-kurangnya, perkara-perkara buruk ini memberi pelajaran berharga anda harus syukuri. Apabila anda mempunyai pemikiran ini, ia tidak sukar untuk melihat perkara-perkara yang baik dan anda akan dapat keluar dari sesuatu yang tidak baik. Dengan cara ini anda akan sentiasa mempunyai alasan untuk bersyukur.

7. Mempunyai Sesi Khas "terima kasih"

Memahami bahawa anda harus bersyukur tidak akan membantu banyak jika anda tidak mempraktikkannya. Memperuntukkan masa khas untuk "sesi terima kasih" walaupun ia hanya 5-10 minit sehari. Berfikir tentang perkara-perkara baik yang berlaku dalam hari anda dan mengucapkan terima anda.

8. Bergaul dengan orang positif

Anda akan menjadi seperti orang yang anda selalu berkumpul bersama. Sukar untuk  bersyukur jika rakan yang memenuhi hari anda adalah orang-orang yang negatif. Kelilingi diri anda dengan orang-orang yang positif yang terdiri daripada orang yang bersyukur, dan ia akan lebih mudah dan semula jadi untuk anda menjadi orang bersyukur.

9. Fokus Pada Memberi

Anda akan berterima kasih jika fikiran anda memberi tumpuan kepada apa yang anda ada dan bukannya apa yang anda tidak ada. Dengan memberi, fikiran anda akan fokus pada apa yang anda ada dan bukannya apa yang anda tidak ada (anda tidak boleh memberi sesuatu yang anda tidak punya, bukan?). Kebanyakan orang memberi tumpuan dan  memfokus minda mereka pada apa yang mereka tidak ada. Tidak hairanlah  sukar bagi mereka untuk bersyukur.

10. Memutuskan untuk menjadi orang yang bersyukur

Sembilan tips di atas dapat membantu anda menjadi orang bersyukur, tetapi akhirnya ia terpulang kepada anda untuk memutuskan sama adaanda ingin atau tidak menjadi salah seorang daripadanya. Jika anda memutuskan untuk menjadi orang yang bersyukur, maka jadilah ia. Perkara yang sama berlaku sebaliknya. Tidak kira apa yang berlaku kepada anda, ia masih anda yang membuat keputusan bagaimana anda akan bertindak balas. Oleh itu, buatlah keputusan untuk menjadi orang yang bersyukur.

Yang Penting Kalau Anda Ikhlas dan Jujur pada apa yang dilakukan anda akan jadi orang paling bertuah! 

Allah juga berfirman dalam Surah Ibrahim ayat 7 yang bermaksud: “Demi sesungguhnya. Jika kamu bersyukur nescaya Aku tambah nikmat-Ku kepada kamu dan demi sesungguhnya jika kamu kufur, sesungguhnya azab-Ku amatlah keras”.

Renung-renungkan..

No comments:

Post a Comment

Komen di sini

Kongsi post yang anda SUKA ini di FACEBOOK & media sosial lain dengan rakan anda.







Arkib